Recenzii de:

RATE THIS BOOK

• 6

• 5

• 4

• 3

Capodopera literară a lui Cormac McCarthy, Blood Meridian, publicată în 1985, servește drept „anti-occidental” definitiv; deconstrucția și demolarea definitivă a genului occidental și a tot ceea ce reprezintă. Întrucât westernurile din trecut, cum ar fi filmele cu John Ford/John Wayne, au servit drept revizionism istoric rasist, care i-a descris pe omul alb și pe cowboy-ul ca furnizori eroici ai libertății, libertății și civilizației dominând „indienii răi și sălbatici”; Blood Meridian servește drept antiteză completă a tot ceea ce reprezentau acele lucrări. Mai degrabă decât eroi „civilizați” curajoși, bărbații cowboy albi din Blood Meridian sunt înfățișați ca monștri psihopati, ucideri în masă, genocizi și rapace care torturează, violează și ucid nativii americani pentru profit și plăcere. Născut din perspectiva gândirii mai critice asupra istoriei SUA adusă de războiul din Vietnam, McCarthy a produs o lucrare care este o epopee națională care ar putea fi considerată la egalitate cu „Odiseea” sau „Moby Dick”.

Intriga romanului urmărește un haiduc de 14 ani fugit, cunoscut doar sub numele de The Kid, care, după diverse accidente cu legea, se trezește în curând să se alăture Glanton Gang, un grup de mercenari nemilosi sponsorizati de stat conduși de John Joel Glanton. , care sunt plătiți de guvernele SUA și Mexic pentru a vâna, ucide și înfrunta nativii americani care luptă împotriva invadatorilor coloniști albi. Printre Glanton Gang se află o figură misterioasă și sinistră cunoscută sub numele de Judecătorul Holden, un bărbat chel, înalt de 7 picioare, musculos, palid și fără păr, cu o inteligență vastă și cunoștințe nelimitate despre arte, istorie, științe și cultură. Pe măsură ce violurile în grupă, jefuirea și masacrarea lor în Occident, ei devin din ce în ce mai corupți de filozofia nihilistă, darwinistă socială a Judecătorului, potrivit căreia „Războiul este Dumnezeu”. Genocidul nativilor americani, Blood Meridian nu servește doar ca o oglindă întunecată a trecutului întunecat al Americii, ci și ca o deconstrucție a însăși ideea că națiunile occidentale au fost întemeiate pe „mijloace onorabile” sau pe ideea cu totul fantezică că reprezintă „libertate, libertate”. și justiție” Ceea ce iese la iveală este un roman întunecat, înfiorător, violent, sumbru, bântuitor și tulburător despre atât atrocitățile Destinului Manifest și genocidul nativilor americani, cât și capacitatea aproape nelimitată a umanității de violență, rău, barbarie și cruzime.

„Puteți găsi răutate în cea mai mică dintre creaturi, dar când Dumnezeu a făcut pe om, diavolul era la cotul lui. O creatură care poate face orice. Faceți o mașină. Și o mașină pentru a face mașina. Și răul care se poate rula singur o mie. ani, nu este nevoie să-l îngrijești.”

Acest citat, rostit de bătrânul pustnic care apare doar pe scurt spre începutul romanului, atât vorbește despre puterea literară a cărții, cât și încapsulează multe dintre temele centrale ale romanului. Dacă Blood Meridian ar putea fi rezumat în cele din urmă la un singur lucru, acesta ar fi acesta: natura răului uman. „Mașinăria” despre care vorbește bătrânul pustnic ar putea indica genocidele băștinașilor care au loc în prezent în roman, dar ar putea servi și ca meta predicție a războaielor și genocidelor care vor urma în secolul următor. Primul și al Doilea Război Mondial au văzut nașterea unui război puternic mecanizat și asemănător mașinii, provocând niveluri de morți și suferințe aproape de nespus în istoria omenirii. Dictatorul nazist Adolf Hitler a proiectat și primul genocid industrializat al evreilor europeni în Holocaust, dând un posibil dublu sens „mașinii... un rău care poate rula singur o mie de ani”; întrucât Hitler a vrut, de asemenea, ca cel de-al Treilea Reich să dureze o mie de ani. Războiul extrem de mecanizat desfășurat de SUA în Vietnam, inclusiv utilizarea de substanțe chimice mortale, cum ar fi napalmul și agentul portocaliu, împotriva civililor vietnamezi, sugerează încă o dată „mașinăria” pe care bătrânul pustnic a prezis-o. Răul a fost aici din zorii omenirii, iar Blood Meridian servește ca o amintire întunecată nu numai a relelor din trecut, ci și a relelor care continuă până în ziua de azi.

„Bărbații sunt născuți pentru jocuri. Nimic altceva. Fiecare copil știe că jocul este mai nobil decât munca. Știe și că valoarea sau meritul unui joc nu este inerent jocului în sine, ci mai degrabă valoarea a ceea ce este pus în pericol. Jocurile de noroc necesită ca un pariu să aibă sens. Jocurile sportive implică îndemânarea și puterea adversarilor, iar umilirea înfrângerii și mândria victoriei sunt în sine o miză suficientă, deoarece ele sunt inerente în valoarea principalilor și definesc Dar încercarea hazardului sau încercarea valorii toate jocurile aspiră la condiția războiului pentru că aici ceea ce se pariază înghite jocul, jucătorul, totul. Războiul este jocul suprem pentru că războiul este în sfârșit o forțare a unității existenței Războiul este Dumnezeu."

Acesta este, fără îndoială, cel mai infam citat al romanului, rostit de principalul său răufăcător, judecătorul Holden. Judecătorul este unul dintre cele mai profunde și mai provocatoare personaje concepute vreodată, în literatură sau altfel. Cunoștințele sale nelimitate menționate mai sus despre arte, științe, cultură și istorie îl fac să iasă în evidență ca un creier; un geniu printre genii. Cu toate cunoștințele sale despre umanitate și cu resursele vaste de care dispune, ar trebui să le folosească pentru a ajuta omenirea pentru cauza binelui, nu? Gresit. Judecătorul, după cum se dezvăluie mai târziu, este un conducător războinic nihilist, psihopat și genocid, care nu își dorește nimic în afară de război permanent și violență eternă asupra lumii, crezând că cruzimea și barbaria sunt adevărata natură a umanității.

„Legea morală este o invenție a omenirii pentru a priva de drepturi cei puternici în favoarea celor slabi”.

Judecătorul Holden este pentru mine personal, cu ușurință, cel mai rău și terifiant personaj fictiv creat vreodată. Un bellicist de neoprit care genocidează, torturează, ucide și scalpează nativii americani și care violează, ucide și scalpează frecvent mulți copii mici nevinovați; Judecătorul este simbolul răului. El este războiul și barbaritatea personificate. El reprezintă toate atrocitățile omenirii de-a lungul istoriei. Considerând că războiul și violența sunt adevărata stare a omenirii, Judecătorul este un simbol pentru toate atrocitățile pe care omenirea le-a comis de-a lungul istoriei. Violența și depravarea sa, oricât de șocante și înfiorătoare ar fi, servesc unui scop istoric, socio-politic și filosofic profund în roman. Desconsiderarea lui totală față de moralitate ca „o invenție a omenirii” pentru a-i priva de drepturi pe cei puternici în favoarea celor slabi are ecou în diverși dictatori și lideri care ucideau în masă de-a lungul istoriei, inclusiv Adolf Hitler, Iosif Stalin, împăratul Hirohito și mulți, mulți alții. Dacă vrem să ne îmbunătățim ca specie, trebuie să respingem filozofia oamenilor precum Judecătorul și să lucrăm pentru a face lumea un loc mai bun pentru noi toți, mai degrabă decât Judecătorul care dorește să facă din lume un loc de violență permanentă, război, haos și barbarie.

"Nu doarme niciodată, judecătorul. Dansează, dansează. El spune că nu va muri niciodată."

La sfârșitul romanului, în timp ce Bărbatul este pe cale să părăsească orașul pe care îl vizitează, el este ademenit în mod misterios într-o garnitură în mijlocul neantului. Înăuntru îl așteaptă Judecătorul, palid și gol. Judecătorul îl apucă violent și închide ușa. Nu este niciodată dezvăluit în mod explicit ce se întâmplă cu Omul, dar după ce Judecătorul pleacă, un grup de bărbați sosesc și strigă „O, DEAR DOD!” Ar fi foarte sigur să presupunem că judecătorul a violat și ucis copilul/omul într-un mod prea îngrozitor de înfiorător pentru a fi descris. Judecătorul probabil a făcut acest lucru pentru că Copilul/Bărbatul a refuzat să se angajeze în „dansul”, cel mai probabil „dansul morții”.

Judecătorul Holden, acum scăpat de Copil/Omul, dansează frenetic la tavernă și își sărbătorește victoria, scăpând complet cu fiecare act oribil pe care l-a făcut și ieșind învingător la sfârșitul romanului, râzând și „dansând, dansând, El. nu doarme niciodată. El spune că nu va muri niciodată." Sfârșitul romanului este la fel de sumbru, bântuitor și ambiguu ca oricare din ficțiune. Faptul că judecătorul monstruos de rău scapă cu totul, nu este niciodată pedepsit și iese învingător demonstrează cel mai probabil că răul a învins. Răul nu doarme niciodată și, atâta timp cât omenirea este în viață, răul nu va muri niciodată. Fiind întruchiparea vie a răului din roman, Judecătorul nu doarme niciodată și spune că nu va muri niciodată este profund simbolic al modului în care atâta timp cât umanitatea este în jur, va exista întotdeauna răul, violența și depravarea în această lume. Ca și Judecătorul, răul nu doarme niciodată. Și răul... nu va muri niciodată.

În general, acest roman este, de departe, cea mai întunecată, mai sumbră, cea mai violentă și tulburătoare piesă de ficțiune pe care am întâlnit-o, scrisă sau vizualizată vreodată. O acuzare plină de acuzare a trecutului întunecat al Americii de violență, lăcomie, rasism și genocid, romanul arată natura răului și modul în care războiul și barbaritatea domină paginile istoriei. Conținutul grafic al romanului și densitatea filozofică au făcut ca adaptarea la film sau la televizor să fie aproape inabordabilă, în ciuda multiplelor încercări eșuate. personal sper că va fi adaptat ca miniserie HBO cu Glenn Fleshler, remarcat pentru rolul său răufăcător din „True Detective, joacă rolul Judecătorului Holden, dar chiar dacă nu este adaptat niciodată, avem totuși o ficțiune înfiorător de obsedant, cu cea mai sumbră și ambiguă. și bântuitor sfârșitul acestei părți a Twin Peaks: The Return. Un roman uimitor și o piesă de artă care îmi rămâne în minte și, fără îndoială, va rămâne cu mine pentru totdeauna.

RATE THIS REVIEW

• 6

• 5